• 021-22096710
  • شهرک غرب - بلوار فرحزادی - خیابان شهید حافظی - مجتمع لاله - پلاک 1/8


خواص چای سبز



چاي از برگ هاي گياه کامليا سيننسيس تهيه مي شود و در سه نوع اصلي سبز، اولانگ و سياه در بازار وجود دارد اما چاي سبز به خاطر خواص درماني اش در جهان شناخته شده تر است. چاي سبز حداقل ۴ هزار سال است که در چين به عنوان يک گياه دارويي شناخته شده است. چيني ها از قديم با خواص درماني چاي سبز آشنا بودند و از آن به عنوان دارو در درمان ناراحتي هاي مختلف مانند خونريزي، ناراحتي هاي گوارشي، سردرد و افسردگي استفاده مي کردند اما استفاده از چاي سبز فقط به چيني ها و شرقي ها که عادت به نوشيدن چاي دارند محدود نشد و کم کم به خاطر خواص درماني اش در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.

دانشمندان آسيايي، اروپايي و آمريکايي در بررسي ها و مطالعه هاي خود به شواهد علمي درباره فوايد و خواص درماني نوشيدن چاي سبز دست يافتند. براي مثال در سال ۱۹۹۴ نشريه ملي سرطان آمريکا نتايج مطالعه اي را منتشر کرد که نشان مي داد، نوشيدن چاي سبز خطر ابتلا به سرطان مري را در زنان و مردان چيني تا حدود ۶۰ درصد کاهش مي دهد.

محققان دانشگاه پوردو نيز دريافتند ترکيبات موجود در چاي سبز مانع رشد سلول هاي سرطاني مي شود. همچنين نتايج مطالعه هاي ديگر نيز نشان داد نوشيدن چاي سبز سطح کلسترول تام خون را پايين مي آورد و نسبت کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد (LDL) را افزايش مي دهد. به طور کلي بررسي ها نشان داده است که نوشيدن چاي سبز در پيشگيري و بهبود بيماري هايي مانند سرطان، آرتريت روماتوييد، بالا بودن ميزان کلسترول خون، بيماري هاي قلبي و عروقي و عفونت موثر است.

بررسي ها نشان داده است چاي سبز مي تواند به افرادي که رژيم غذايي کاهش وزن دارند کمک کند. در نوامبر ۱۹۹۹ مجله آمريکايي تغذيه چيني نتايج مطالعه محققان دانشگاه گنوا در سويتزرلند را منتشر کرد. اين محققان دريافتند مرداني که ترکيبي از چاي سبز و کافئين دريافت مي کنند در مقايسه با آنهايي که فقط کافئين دريافت مي کنند کالري بيشتري مي سوزانند. چاي سبز به دليل خاصيت ضدميکروبي اش مي تواند از مسموميت غذايي پيشگيري کند و همچنين مي تواند باکتري هايي که علت ايجاد پلاک هاي دنداني هستند از بين ببرد و از پوسيدگي دندان ها پيشگيري کند. به علاوه خاصيت محافظت از پوست چاي سبز موجب شده تا از آن در تهيه کرم ها استفاده شود و در بازار لوازم آرايشي هم راه پيدا کند.